tiistai 9. marraskuuta 2010

Überraschung!

Viime viikon lopulla kun I ja pojat tuli kaupasta kotiin, pojat oli ihan innoissaan sillä heillä oli mulle yllätys. Selän takaa paljastui kirjaimellisesti ylläri, meinaan Kinder Überraschung (=yllätys) adventtikalenteri! Hiii se on tosi hieno, joka luukussa on kai pieni lelu tai jotain. C: Mut ekan luukun saa avata vasta 1. joulukuuta niinku L mulle erittäin painokkaasti kertoi.

 Täällä harrastetaan muutenki ihan mielettömii adventtikalenterei.  I kertoi, että jos ei hanki lapsilleen vähintään tollasta lelukalenteria, saa suurinpiirtein syytteen lastensuojelurikoksesta. Just. Mulla on aina ollu perinteinen paperikalenteri ja hyvin on mennyt. Noh, das ist Deutschland. Vaikka mäkin kuvittelin että Suomi ja Saksa on aikalailla samanlaisia maita (siis esim koulutussysteemiltään jne) niin väärässä olin ja pahasti. Oon niin monta kertaa kertaa ollu ihan monttu auki ku I on kertonu kaikkee saksalaisuuteen liittyvää. Perheeni äiti on siis syntynyt Suomessa ja muuttanut 3 -vuotiaana Saksaan. Mutta hän on ollu au pairina ja yliopistossa Suomessa, joten pystyy vähän vertailemaan näitä kahta maata. Silti hän on kasvanut saksalaiseksi ja kasvattanut tähän kulttuuriin myös lapsensa, joten välillä kun selittää jotain saksalaisia tapoja tai muuta vastaavaa, sanon monta kertaa "juu ei suomessa".

Periaatteessa samanlaisia EU-maita lähellä toisiaan, mutta silti joissain asioissa täysin vastakohtia.



Joulukuuta odotellessa :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

May kiittää kommentoinnistasi :)