tiistai 12. lokakuuta 2010

Essen

 


Tekstin otsikko on kaikin tavoin osuva; jutun julkasuhetkellä oon Essenissä turisteilemassa ja shoppailemassa. Lisäks tää juttu käsittelee ruokaa, sillä mä laitoin eilen itse ruokaa! Kyllä! Ja menussa oli makaronilaatikko.



Elikkäs, maY ei laita ruokaa. Ja se johtuu ihan siitä, ettei maY osaa, eikä se oikeestaan kiinnosta. Siks kaikki oli vähän epäileväisii, ku päätin lähtee au pairiksi. Yks kaveri jopa sano et mä tuun pois täält parin kuukauden sisällä. HAH, täällä mä vielä oon. Joo, mä oon au pair, mutta ruokaa laittamaton au pair. Ja se on perheelle ihan ookoo. En mitenkä kättelyssä ilmottanu että mä en sitten btw tee ruokaa, sanoin että totta kai teen jos tarvii. Luotan googleen ;)

Mutta työnjako menee niin, että hoidan pääasiassa pyykin ja alimman kerroksen siisteyden, ja oikeestan keskikerroksenki, vaiks mun ei sitä tarvis yksin hoitaa. Mut tärkein juttu on muksut, niiden vieminen, tuominen, harrastuksissa mukana oleminen ja tarvittaessa vahtiminen. Oon tarvittaessa toinen aikuinen, tarvittaessa neljäs, teini-ikänen lapsi, tarvittaessa, ja ehkä eniten, isosisko.

Ja nyt oon siis ittekseni täällä ja saan hoitaa ite itteni. Pakastin on täynnä ruokaa, mutta eilen tosiaan päätin ruvata kokkailemaan. Alotin huippuvaikeella, kansainvälisellä ruoalla: makaronilaatikolla.


Parin tekstiviestin Suomeen, ettimisen, ihmettelyn ja rikkoutuneen ketsuppipullon jälkeen sain mössöni uuniin. JEE!


Ja tattadadaa! Kun herkkuni paistui uunissa, mä ehin suihkuun ja laittaan itteni.



Me ei mitenkä syödä erityisen saksalaisia tai suomalaisia ruokia. Keittiö on kansainvälinen, ja suuri osa murkinasta on itämaista. Lapset on pienestä asti syöneet kaikkea extra hyper tulista, joten pöytään kannetaan herkkuja laidasta laitaan. I laittaa jonkin verran itse, sitten syödään pakastimesta, valmisruokia ja tilataan sitä kotiin. Lapset saavat hoidossa lämpimän ruoan, joten joka ilta ei välttämättä syödä toista lämmintä ateriaa, vaan esimerkiksi lettuja.


Ruokavaliomme on pääasiassa tosi terveellistä, paljon kasviksia, vihanneksia, hirssiä, soijaa yms. Aamulla syödään muroja, hedemiä tai müslia jogurtin tai maidon kanssa. Muksut saa kotoa kouluun mukaan leipäboksin, jossa on leipää, hedelmää, ehkä joku herkkujuttu. Se syödään aamupäivällä koulussa evästauolla. Mie syön lounaaksi salaattia, keittoa tai eilisiä ruokia. Ja lapset tosiaan syö hoidossa. Sitten jotain välipalaa ennen harrastuksia, lapsille vaan kummasti silloin maistuu kaikki herkut ihmeen hyvin ;) Yritän yleensä tehä jonkun hedelmälautasen tai vastaavan, joka pitää olla tyhjä enneku saa ottaa jätskii tai muita herkkuja.



Illalla syödään porukalla siinä seiskan maissa, sitten muksut saa kattoo teeveetä, jonka jälkeen puol kaheksan-kaheksan aikoihin painutaan pehkuihin. Mä katon yleensä sillon teeveetä ja juttelen I:n kanssa. Ja saatan syödä jätskii tai muuta yhtä terveellistä. Molemmat vaa'at tässä talossa on rikki, joten en tiedä paljonko elopaino on parissa kuussa noussut. Mutta hei, oon happy, ja jos se maksaa pari lisäkiloo, ni who cares!


Oli muuten hyvää makaronilaatikkoo!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

May kiittää kommentoinnistasi :)